Spreker - Kilian Wawoe (dr.)

Kilian Wawoe (dr.) - Spreker

Functie(s):
    Consultant, Docent
Tarivering:
    Onderwerp(en): Inzetbaar als:
    • Spreker
    • Dagvoorzitter
    • Schrijver

         

     
    Deel deze pagina

    Over Kilian:

    Dr. Kilian W. Wawoe (1972) is een veel gevraagd spreker over wat er mis ging in de financiële sector en de gevaren van het motiveren van mensen door middel van bonussen. Hij kijkt daarbij niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten: hij weet als ervaringsdeskundige precies te beschrijven wat er is mis gegaan in de financiële sector. Tot zijn verbazing blijkt dat het motiveren van medewerkers met bonussen niet af neemt, maar dat er in het onderwijs en de gezondheidszorg stemmen opgaan voor het invoeren van variabele beloning om medewerkers tot betere prestaties te krijgen.

    Wawoe werd in 1972 in Nijmegen geboren als zoon van een Antilliaanse vader en een Nederlandse moeder. Na het behalen van zijn gymnasium diploma aan het...

    Canisius College studeerde hij organisatiepsychologie aan de universiteit Utrecht. Hij werd aangenomen als management trainee bij ABN-AMRO en startte zijn loopbaan op de afdeling werving en selectie. Daarna vertrok hij naar Monaco om daar voor de Bank hoofd te worden van een personeelsafdeling. In de jaren die volgden zou hij opklimmen senior personeelsmanager bij International Private Banking, waarin hij leiding gaf aan het personeelsbeleid van verschillende vestigingen zoals London, Jersey, Luxemburg, Brussel, Etc.

    Toen hij werkzaam was bij de afdeling werving en selectie vroeg Wawoe zich af welke eigenschappen voorspellen of je een goede bankier wordt en startte een onderzoek. Maar wat is een goede bankier? Als je baas je een goede beoordeling geeft, als je je eigen prestatie goed vindt, als je een hoge bonus krijgt? Toen, in 2002, dacht hij dat er weinig verschil zat tussen beoordelingen, bonussen en zelfevaluaties van prestaties. Dat bleek een misvatting te zijn. Zijn zoektocht was inmiddels uitgegroeid tot een promotieonderzoek en het bleek dat bonussen vooral worden betaald voor het halen van targets, maar dat die targets een slechte weergave van goede prestaties zijn. Wie zijn target haalt door een reisverzekering te verkopen aan iemand die nooit reist, haalt zijn target maar doet niet noodzakelijkerwijs zijn werk goed!

    Na 10 jaar ABN-AMRO moest Wawoe kiezen: of stoppen met zijn onderzoek en doorgaan met het uitdelen van bonussen, of zijn onderzoek publiceren op persoonlijke titel. Hij koos voor het laatste en promoveerde in 2010 aan de Vrije Universiteit.  Zijn proefschrift en ervaringen beschreef hij in het boek 'Bonus' dat in november 2010 verscheen bij de Bezige Bij.

    Momenteel werk hij als parttime docent Human Resources Management aan de Vrije Universiteit en adviseert hij organisaties over het verbeteren medewerker prestaties.

    Publicaties

    (2010):  Proactive Personality, The Advantages and Disadvantages of an Entrepreneurial Disposition in the Financial Industry. Ipskamp Drukkers Enschede, the Netherlands, june 2010 (Dissertatie).
    (2010): Bonus: Een Nederlandse bankier vertelt. De Bezige Bij, Amsterdam. 

    Lees meer

    Soortgelijke Sprekers

    Trainingen

      Opinies