Opinies

220715: iBeacon: wat is het en wat kun je ermee?

De iBeacon is in juni 2013 door Apple geïntroduceerd. Het is echter niet alleen bedoeld voor Apple-gebruikers; ook via Android kun je er gebruik van maken. iBeacons zijn kleine kastjes die de online en offline wereld samenbrengen: zeer interessant voor de retail. Ze maken gebruik van Bluetooth 4.0 en hebben een bereik van circa 50-70 meter. In Bluetooth 4.0 zit een chip die heel weinig energie verbruikt en in de meeste moderne smartphones zit. Via Bluetooth kan een app de nabijheid van een iBeacon inschatten, bijvoorbeeld wanneer deze in een winkel is geplaatst. Zodra de app de iBeacon herkent, kan er communicatie plaatsvinden vanuit een centrale server naar de gebruiker en andersom. Ze zijn uitermate geschikt voor indoor toepassingen, aangezien het netwerksignaal van de telecomproviders binnen vaak slecht is.

Apple Stores
 

P1100873

Apple gebruikt zelf iBeacons in een aantal Apple Stores: als je bij een bepaald product staat kun je via de Apple Store-app meer informatie opvragen. De iBeacon maakt een schatting van jouw locatie in de winkel en stuurt informatie over het product waar je dichtbij staat – direct op je smartphone.

McDonalds

Ook McDonalds in de Verenigde Staten maakt sinds januari van dit jaar gebruik van iBeacon. McDonalds verstuurt haar klanten verleidelijke aanbiedingen om zo de omzet te verhogen. Zij doet dit door pushberichten te versturen op het juiste moment.

De eerste successen zijn behaald. Na het versturen van diverse aanbiedingen is in een maand tijd de verkoop van de McNuggets met 7,5% toegenomen en de verkoop van de McChicken met 8%. Met als extra vermelding dat de keten dagelijks bezocht wordt door vele klanten is dit een opvallende groei in een maand.

Tilburgse kermis

Op de komende Tilburgse kermis (vanaf 17 juli) komen ook 25 iBeacons te hangen. Mensen met een smartphone kunnen via Bluetooth en de 100%lokaal-app (gratis te downloaden in de App Store en via Google Play) alle kermisnieuwtjes ontvangen. Bezoekers krijgen onder meer informatie over optredens, aanbiedingen van exploitanten en evenementen. Daarnaast kunnen ook eventuele waarschuwingen gecommuniceerd worden via de iBeacon-technologie.

iBeacon: de voordelen voor retail

  • optimaliseren klantprocessen;
  • instorenavigatie verbeteren, zodat klanten gemakkelijker hun weg vinden naar het product dat ze zoeken;
  • klantgedraganalyse, bijvoorbeeld looppaden winkels, tijdspendering specifieke afdelingen van de winkel;
  • inzicht voor het winkelpersoneel in waar de klant zich bevindt en wie hij is, zodat informatie beter kan worden afgestemd;
  • het doen van betalingen met een PayPal-Beacon;
  • koopkanaaloverstijgende acties ondernemen: je kunt op basis van gedrag in de fysieke wereld iemand online of mobiel passende advertenties en aanbiedingen voorschotelen.

 

Privacy iBeacon

iBeacon is een opt-in-technologie omdat er altijd een app nodig is om met het programma te werken. De klant kiest ervoor om een app te installeren die met iBeacon werkt. Wil de klant hier geen gebruik meer van maken? Dan hoeft alleen de app verwijderd te worden. De klant heeft dus altijd alle controle en kan nooit ‘stiekem’ gevolgd worden.

iBeacon is een mooie technologie die de offline én online wereld samenbrengt: zeer interessant voor de retail. De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen, maar ziet er veelbelovend uit. Mijn verwachting is dat deze technologie binnen 6-12 maanden een enorme groei zal doormaken in (onder andere) de retail en bij de organisatie en communicatie van grote landelijke events

- See more at: http://www.socialmediakompas.nl/ibeacon-wat-is-het-en-wat-kun-je-ermee/#sthash.C9sKob8I.dpuf


Add this to your website