Opinies

Opinies

Gastsprekers.NL opinieert en initieert. Met opinies, nieuws op deze website, en via de online nieuwsbrief en de social en mobile media, masterclasses, workshops en bijeenkomsten wordt de doelgroep van Gastsprekers.NL bedient.

Deze opinies worden in hoofdzaak geschreven door onze gastsprekers, trainers en leden van onze redactie. Opinies kunnen actueel van aard zijn en direct bijdragen aan een specifiek onderwerp of meer in het algemeen, 'opiniërend' van aard zijn. Opinies zijn geschreven op persoonlijke titel en vormen niet noodzakelijkerwijs de mening van de redactie of de initiatiefnemers van deze portal.


Auteur: Maand: Jaar: Sorteer op:

Thomas von der Dunk (dr.)

Columnist, Schrijver

   

280715: Erken dat het Europese project eindig is

Na ‘n slechte deal over Griekenland is het tijd om Grexit en schuldsanering te accepteren, vindt Thomas von der Dunk.

Met het door veel media met een zucht van verlichting begroete dictaat van Brussel over Griekenland is Europa kapot. Het is, omdat het niets oplost en slechts uitstel van executie betekent, het slechtst denkbare flutakkoord dat gesloten had kunnen worden; een wurgcontract gebaseerd op volksverlakkerij en illusies met het doel om een onhoudbaar geworden idee-fixe te redden. De opgelegde bezuinigingen zijn economisch desastreus en de opgelegde hervormingen grotendeels onhaalbaar. Er wordt met alle obligate retoriek over nu aangegane verplichtingen om te ‘hervormen’ geen enkel structureel probleem opgelost omdat het onoplosbare karakter van de problemen hardnekkig wordt ontkend.

Lees meer: 280715: Erken dat het Europese project eindig is

   

Joost van Puijenbroek (dhr.)

Ondernemer, Politicus, Bestuurder

   

220715: iBeacon: wat is het en wat kun je ermee?

De iBeacon is in juni 2013 door Apple geïntroduceerd. Het is echter niet alleen bedoeld voor Apple-gebruikers; ook via Android kun je er gebruik van maken. iBeacons zijn kleine kastjes die de online en offline wereld samenbrengen: zeer interessant voor de retail. Ze maken gebruik van Bluetooth 4.0 en hebben een bereik van circa 50-70 meter. In Bluetooth 4.0 zit een chip die heel weinig energie verbruikt en in de meeste moderne smartphones zit. Via Bluetooth kan een app de nabijheid van een iBeacon inschatten, bijvoorbeeld wanneer deze in een winkel is geplaatst. Zodra de app de iBeacon herkent, kan er communicatie plaatsvinden vanuit een centrale server naar de gebruiker en andersom. Ze zijn uitermate geschikt voor indoor toepassingen, aangezien het netwerksignaal van de telecomproviders binnen vaak slecht is.

Apple Stores
 

P1100873

Apple gebruikt zelf iBeacons in een aantal Apple Stores: als je bij een bepaald product staat kun je via de Apple Store-app meer informatie opvragen. De iBeacon maakt een schatting van jouw locatie in de winkel en stuurt informatie over het product waar je dichtbij staat – direct op je smartphone.

Lees meer: 220715: iBeacon: wat is het en wat kun je ermee?

   

Steven Sleegers (dhr.)

Google Coach, Spreker & Trainer

     

170515: Google Trends en populariteit zoektermen

Positie nummer 1 in de lijsten van Google (Search), wel of niet rendabel?

Regelmatig krijg ik te horen dat de producten en/of diensten al op nummer één staan in lijst één van Google Search (door bijvoorbeeld de plaatsnaam achter het desbetreffende zoekwoord te zetten). Een ander voorbeeld wat ik regelmatig bespeur, is dat men niet begrijpt waarom conversie en klanten uitblijven; terwijl men soms wel met diverse zoektermen op nummer één staat.

Bovenstaande voorbeelden zijn makkelijk te verduidelijken met behulp van een tool genaamd ‘Google trends‘. Met deze tool, kun je de populariteit van zoektermen/woorden in kaart brengen en onder andere: zoektermen met elkaar vergelijken, vergelijken op basis van regio en vergelijken op basis van perioden.

Lees meer: 170515: Google Trends en populariteit zoektermen

   

Steven Sleegers (dhr.)

Google Coach, Spreker & Trainer

     

120415: Het algoritme van Google: Recept voor Succes!

Online marketing, vindbaarheid in Google, sociale media , SEO&SEA, analytics en Adwords zijn vaktechnische begrippen die inmiddels geen fronsende wenkbrauwen meer oproepen; gaan we echter een stap verder en nemen we begrippen als ‘’Black Hat en White Hat’’ dan zal dit bij menig persoon vraagtekens oproepen. Ik ben van mening dat het woord algoritme, gepaard met bovenstaande begrippen ‘’Black en White Hat’’ een steeds dominantere rol gaan spelen in het analyseren, optimaliseren en aanpassen van websites en webshops.


Lees meer: 120415: Het algoritme van Google: Recept voor Succes!

   

Edward Verhey (drs.)

Spreker

290315: Edward Verhey - 'T is toch raar!

“Begin bij het begin en geef kort aan waartoe u op aarde bent”, vraag ik menigmaal aan potentiele opdrachtgevers.  De vraag is snel gesteld, maar het blijkt dat het beantwoorden een stuk ingewikkelder is. Zeker bij organisaties die al langer bestaan. Oorspronkelijk hadden ze helder voor ogen waarom zij voor hun doelgroep een meerwaarde hadden. Maar inmiddels is dat ijkpunt als gevolg van, op zich begrijpelijke strategische besluiten, reeds lang vervaagd.
De organisatie bestaat dan vaak uitsluitend nog bij de gratie van de concurrentie. Telkens zoekend naar een nieuwe positie binnen de markt. Meestal betekent dat reageren op marktontwikkelingen, zoals het toetreden van nieuwe concurrenten of producten op de markt. Zowel intern als extern is het dan steeds lastiger om aan te geven waar de organisatie voor staat. Intern betekent dit vaak dat medewerkers zich ook minder betrokken voelen. Hun trots is weg. Dit resulteert in het wegvloeien van goede gemotiveerde werknemers uit de organisatie en een mindere productiviteit. Maar ook extern wordt de organisatie steeds lastiger ‘verkoopbaar’ bij de oorspronkelijke doelgroep. Hun loyaliteit is ver te zoeken. Laat staan dat nieuwe doelgroepen structureel kunnen worden verbonden aan de organisatie.

Lees meer: 290315: Edward Verhey - 'T is toch raar!

   

Edward Verhey (drs.)

Spreker

140315: Edward Verhey - 'T is toch raar!

Dat de VVD, net als veel andere politieke partijen, moeite heeft om de kikkers altijd in de kruiwagen te houden, wordt weer bevestigd door de affaires die deze volkspartij momenteel achtervolgen. De VVD is daarmee wederom een zeer inspirerende bron voor mij. De partij lijkt communicatief stuurloos en reageert ad hoc op zaken die, alhoewel ze het daglicht niet verdragen, nu toch boven komen.  

Het is tegenwoordig een soort reflex om eerst een affaire gewoon keihard te ontkennen of af te doen als ‘storm in een glas water’ en dan geïrriteerd en druk bij de geïnteresseerde media weg te lopen. Het landsbelang roept, zo lijken politici zoals Rutte en Zijlstra daarmee te willen aangeven. Maar volgens mij is het landsbelang meer gediend met politici die gesjoemel in eigen gelederen, en daarmee de kiezers, serieus nemen.  De kiezer heeft altijd gelijk zo wordt gezegd. Of dat zo is weet ik niet, wel weet ik dat de perceptie bij de kiezer altijd in hun ogen de waarheid is. Een werkelijkheid waar een politicus altijd rekening mee dient te houden.

Lees meer: 140315: Edward Verhey - 'T is toch raar!

   

Chris Aalberts (dr.)

Onderzoeker, Docent, Debater

   

230115: De Puinhopen van Rechts (8): Anatomie van een rechtse splinterpartij

Het avontuur van Hero Brinkman nader beschouwd

Het lijkt zo gemakkelijk: je splitst je als politicus af en je kondigt aan dat je een nieuwe partij begint. Momenteel zitten er meerdere personen in de Tweede Kamer met dit plan. De voormalige PvdA-ers Kuzu en Öztürk willen een eigen partij beginnen, voormalige PVV’ers Bontes en Van Klaveren zetten een rechts alternatief voor de PVV neer en oud-50Plus’er Klein is ‘de Vrijzinnige Partij’ begonnen. Al deze initiatieven en hun voorgangers roepen dezelfde vraag op: zijn dit eigenlijk wel partijen?

Politieke partijen die gekozen zijn in de Tweede Kamer moeten transparant zijn over hun ledenaantallen om in aanmerking te komen voor subsidie. Voor nieuwe partijen die nog geen subsidie krijgen geldt dat niet. Vaak blijft lang duister wie er tot de partij behoren. Ledentallen zijn niet openbaar en dus kan er al dan niet moedwillig vaag worden gedaan over de daadwerkelijke aanhang. De inmiddels vergeten Onafhankelijke Burger Partij (OBP) van Hero Brinkman laat dat perfect zien.

Lees meer: 230115: De Puinhopen van Rechts (8): Anatomie van een rechtse splinterpartij

   

Edward Verhey (drs.)

Spreker

190115: Edward Verhey - 'T is toch raar!

De eerste verbazing is meestal de sterkste. Nu heb ik met 49 jaar dat moment reeds lang geleden beleefd en zou de impact van een verbazing niet meer zo groot moeten zijn. Maar gelukkig laat de politiek in Nederland mij vaak weer die eerste verbazing herbeleven. 'T is toch raar!

Op 11 maart 1936, aan de vooravond van de Duitse bezetting, hield Minister-President Colijn een radiotoespraak waarin hij de luisteraar adviseerde “even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn." 

Lees meer: 190115: Edward Verhey - 'T is toch raar!

   

Pagina 2 van 4